Valokuvan tekniikat

Valokuvataiteen teokset ovat erilaisten linssipohjaisten tekniikoiden tuloksia. Valokuvateos voi olla pieni musta-valkoinen kehystämätön vedos, mutta myös suuri ripustusvalmis alumiinille pohjustettu ja akryylillä päällystetty taide-esine.

Digitaalinen tekniikka on yleistynyt, mutta osa taiteilijoista kuvaa edelleen negatiivifilmille. Perinteisellekin filmille otetusta kuvasta tehty vedos saatetaan kuitenkin valottaa siitä digitalisoidusta tiedostosta.

Editio
Teoksesta tehtävien vedosten kokonaismäärä. Editio 3/7 tarkoittaa kolmatta vedosta seitsemän kappaleen editiosta.

Kromogeeninen värivedos
Perinteinen värivalokuva, valotettu negatiivista valokuvapaperille

Hopeagelatiinivedos
Perinteinen mustavalkovedos, valotettu negatiivista mv-valokuvapaperille

Digitaalinen värivedos, digital c-print, “lambda”
Digitaalisesta tiedostosta valokuvapaperille valotettu vedos. Tiedosto voi olla digioriginaali tai digitalisoitu negatiivi, dia tms.

Pigmenttituloste, mustevedos
Mustesuihkutuloste, arkistokelpoisin materiaalein säilyvyydeltään erinomainen

Kehystäminen
Perinteiset vedokset ja mustevedokset kannattaa kehystää. Ammattikehystäjä käyttää happovapaita materiaaleja. Kehyspahvin (passepartout’n) ja lasin alla vedos säilyy kauniina.

Pohjustus
Nykyisillä tekniikoilla valokuva pohjustetaan usein suoraan vahvemmalle materiaalille perinteisen kehystämisen sijaan. Pohjustustekniikoita ovat esimerkiksi alumiini-, akryyli- ja kapa-levyt. Usein käytetty Diasec on erään saksalaisen yrityksen rekisteröimä tuotemerkki menetelmälle, jossa vedos on liimattu kahden esim. pleksilevyn väliin.

 

Mikäli sinulla on mitään kysyttävää valokuvateoksen ostamisesta autamme Valokuvagalleria Hippolytessä sinua mielellämme.

Tilaa Hippolyten uutiskirje