• Valtion taideteostoimikunnan hankinta 2013
    Caj Bremer: Laatokalla. Neuvostoliitto, 1980. Hopeagelatiinivedos, 40x50cm, ed. rajaamaton. Valtion taidekokoelma.
  • Suomen Taideyhdistyksen hankinta (arpajaispalkinto) 2012
    Noora Isoeskeli: A Bird of Passage (Arrival), 2010-2012. Pigmenttivedos. 50cm x 60cm, ed. 2-7 (+2ap). Suomen taideyhdistys (arpajaispalkinto).
  • Hankinta yksityiskokoelmaan 2015
    Fredrika Biström: Johan, 2014. Pigmenttivedos, 30 x 45 cm, ed. 2/3 + II ap. Yksityiskokoelma.

Vinkkejä taiteen ostajalle


“Ihastuin kuvaan heti ensinäkemältä ja kävin katsomassa sitä näyttelyn aikana muutamankin kerran. Ostotilanne oli hurjan jännittävä, sillä se oli myös ensimmäinen huutokauppaostokseni.  Se tunne, kun sain teoksen seinälleni oli sanoinkuvailemattoman hieno; siinä se nyt oli, omilla rahoilla hankittu taideteos! Jälkeenpäin se hieman huvittaa, sillä olen hankkinut teoksia jonkun verran tuon ensimmäisen ostoksen jälkeen, mutta joka kerta tunne on yhtä mahtava. Olen ostanut teoksia gallerioista, teosvälitystapahtumista ja joskus myös suoraan taiteilijalta itseltään. Joka tapauksessa aina ostopäätöksen tekohetki on hieno; päätön hyppäys johonkin mahtavaan!”

Heidi Kronström
Yksityinen taidesisustaja



Valokuvataiteen hintaan vaikuttavat

  • Taiteilijan tunnettuus ja koulutus
  • Teoksen vedostus-, pohjustus- ja kehystystekniikka*
  • Teoksen koko
  • Arvonlisävero
  • Gallerian provisio

Suomalaisen valokuvataiteen hinnat vaihtelevat muutamasta sadasta tuhansiin euroihin.  Taiteilija yleensä määrittää itse teoksensa hinnan.

*Esimerkiksi 100x70cm kokoisen valokuvan pelkkä vedostaminen voi maksaa 50-110€ riippuen paperista. Vedoksen pohjustaminen esimerkiksi Diasec-tekniikalla maksaa noin 300-350€. Nämä ovat pelkkiä teknisiä kuluja ilman veroja ja korvausta taiteilijan työstä.


“Kun ostan teoksen itselleni sen täytyy puhutella juuri minua. Kiinnostukseni teokseen voi herättää esim aihe, tunnelma, värit tai materiaalit. Tärkeintä on kuitenkin teoksen luomat merkitykset ja se, että sen äärellä voi oivaltaa jotain uutta taiteesta, itsestään, muista tai maailmasta. Haluan myös tietää taiteilijasta ja jos mahdollista, pyydän häntä kertomaan minulle työstään. Mietin myös teoksen sijoittumista laajemmin nykytaiteen kenttään tai taiteen historiaan.

Jos ostan taidetta instituutiolle tai yksityiselle keräilijälle, silloin näkökulma on tietysti toinen. Museoissa teosta arvioidaan suhteessa olemassaolevaan kokoelmapolitiikkaan, jossa määritellään mm.kokoelman täydentämisen suuntaviivat. Yksityinen keräilijä puolestaan täydentää kokoelmiaan oman henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaan. 

Jokainen taidehankinta on tarkkaan harkittu  – olipa sitten kyse henkilökohtaisesta ostosta tai kokoelmahankinnasta.”

Pirkko Siitari
Nykytaiteen ja museoalan ammattilainen. Työskennellyt mm. Kiasman johtajana 2010-2015 ja Kiasman vs. kokoelmaintendenttinä 2008-2010.



Valokuvateoksen säilyttäminen

  • Vältä suoraa auringonvaloa ja kosteutta
  • Suojaa vedos kehystämällä
  • Teosta ei kannata sijoittaa kulkureiteille
  • Kiinnitä tukevasti paikkaan, jossa on riittävä katseluetäisyys
  • Nykyaikaiset vedostustekniikat kestävät hyvin aikaa

 


“Taide intohimona – kyllä!
Keräily intohimona – kyllä (?)
Taide ja keräily intohimona – kohtalokas yhdistelmä. Onneksi!”

Lars Swanljung
Yksityinen taidekeräilijä



Teoksen takaa täytyy löytyä teostiedot

  • taiteilijan nimi
  • teoksen nimi, vuosiluku (mahd. eroava vedostusvuosi)
  • tekniikat (vedos, pohjustus jne.)
  • koko (korkeus x leveys), editio (vedoskpl/editiomäärä)
  • taiteilijan omakätinen signeeraus

Tilaa Hippolyten uutiskirje